Stephany Marlene jobber med UX- og UI design

Stephany Marlene er for tiden ansatt som UX- og UI designer hos Mosaique Consulting. Hun har også to pågående prosjekter hos Moreld Apply. Dette er ikke første gangen hun har en fot innenfor industribransjen, men det er første gangen hun møtes skikkelig på det menneskelige planet. For Stephany har det vært en helt ny erfaring og det er noe hun synes er viktig å nevne når hun forteller om sitt arbeid.

UX- og UI design

UX design handler om å forbedre totalopplevelsen et menneske har i møte med et digitalt produkt, en tjeneste eller et system. Det handler om brukeropplevelsen. 

UI design handler om brukergrensesnitt og inkluderer det grafiske uttrykket til en nettside, en applikasjon eller et produkt. Ofte er en UI designer også en grafisk designer.

Designet avdelingen hun sitter i

Stephany Marlene er 34 år, kommer opprinnelig fra Mexico og er utdannet interiørarkitekt. I tillegg er hun sertifisert UX-designer, som også er hennes nåværende arbeidstittel som  konsulent i Moreld Apply. Siden oppstart i august, har Stephany hovedsakelig arbeidet på to prosjekter for avdelingen Digital Ingenuity. 

Det første prosjektet hun ble satt på, var å utvikle og designe kontorlandskapet til avdelingen hun jobber i. 

– Mange er nok ikke klar over hvor mye tanker og planlegging som ligger bak en slik oppgave. For mange er et rom bare et rom. Men for oss som jobber med dette, er det så mye mer enn bare et rom. Et rom er også en følelse, stemning og trivsel, forteller hun. 

Der det før var et tradisjonelt kontorlandskap, finnes det nå tre ulike soner, en egen garderobe for yttertøy og en snackbar som alle kan forsyne seg av. 

– Se for deg at du kommer hjem fra jobb. Hva er det aller første du gjør idet du kommer inn døren? Jo, du setter fra deg sekken, tar av deg jakka og henger alt det tunge yttertøyet fra deg i gangen. Du drar det ikke med deg videre inn i huset. De aller fleste liker å ha det ryddig og pent rundt seg. Dette gjelder også på arbeidsplassen, som er et sted du oppholder deg mange timer til dagen. Det er essensielt for trivsel og for konsentrasjon. Vi må ikke glemme at vi lager et oppholdsrom for at mennesker skal få lov til å være mennesker. Vi jobber der, men vi er også mennesker som har gode dager, dårlige dager eller dårlige uker. Vi må tilrettelegge for dette også på arbeidsplassen, forteller Stephany med entusiasme.

Et rent og ryddig rom gir arbeidsro og bedre trivsel. Som utdannet interiørarkitekt, har dette vært viktig for Stephany. Foto: Petter Omdal

Utvikler malverk for hvordan alt skal henge sammen

Den andre oppgaven hun jobber med, er å utvikle og forbedre de interne og digitale verktøyene som brukes i Moreld Apply. Stephany Marlene er per dags dato den eneste UX- og UI designeren blant de 829 ansatte i bedriften, noe som betyr at ansvaret er stort. 

– Ettersom det kun er jeg som jobber med disse tingene akkurat nå, så fokuserer jeg på å gjøre jobben veldig grundig. Jeg starter med å opprette malverk. På den måten blir det lettere å ha en rød tråd gjennom alt vi lager og kommuniserer i framtiden, forteller hun. 

Stephany forteller også om den generelle tendensen til å undervurdere viktigheten av UX- og UI design. 

– Veldig ofte møter jeg mennesker som ikke ser verdien av det vi UX- og UI designere driver med. Spesielt når det gjelder det visuelle aspektet med jobben. For mange havner design langt ned på prioriteringslisten. Men da er det ekstra fint at jeg har mennesker i ledelsen hos oss som virkelig ser viktigheten av jobben min og som gjerne understreker det for de som måtte stille spørsmål, forteller Stephany.

Stephany Marlene, UX- og UI designer

Med bakgrunn som interiørarkitekt, har alltid form og farger hatt en stor innvirkning på hvordan Stephany løser arbeidsoppgaver som UX- og UI designer. Foto: Petter Omdal

Trivsel i begge leirer

Ansettelsesprosesser hjemme i Mexico kan være tøffe, forteller Stephany. Men i Norge har hun blitt møtt med det hun setter mest pris på av alt: anerkjennelsen om å også være et menneske, ikke bare en arbeidskraft. 

– Jeg må få lov å skryte litt av Mosaique her, som har møtt meg på en så fin måte. Paula og Kine har vært ansiktet til Mosaique utad for meg. De møtte meg med empati og forståelse da jeg fortalte at det var første gang jeg søkte på en stilling i Norge, forteller hun. 

Hun forteller videre at det å være konsulent versus fast ansatt i en bedrift som Moreld Apply, har vært utelukkende positivt. I hennes erfaring har det gjort det lettere å drive kompetanseoverføring begge veier. 

– Vi lærer av hverandre, hele tiden. Og det er nettopp det som gjør denne jobben så givende, sier hun. 

Stephany jobber i samme team som Aleksander Olsen. Du kan lese om Aleksanders prosjekt i Moreld Apply her.